گیلان، زیباکنار
0133416

مقاله‌ای در رابطه با میزان رطوبت هوا در گیلان

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-11-25
اجاره ویلا در کدام فصل بهتر است؟

اگر تمایل به سفر به شمال دارید، با دانستن جزئیات آب‌وهوایی آن می‌توانید لذت بیشتری از سفر خود ببرید. در این مقاله شما را با میزان رطوبت هوا در گیلان و علل ایجاد آن به‌طور‌کامل آشنا می‌کنیم.

گیلان از استان‌های شمالی کشورمان است که به‌علت منطقه‌ جغرافیایی که در آن واقع‌شده است، میزان رطوبت بیشتری نسبت به سایر استان‌های کشور دارد. البته این میزان رطوبت در نواحی مختلف استان گیلان و همچنین فصل‌های مختلف سال یکسان نبوده و متغیر است.

در کل برای خرید ویلا در این استان و یا اقامت و مسافرت در شهرهای آن لازم است که اطلاعاتی در رابطه با میزان رطوبت هوا در گیلان داشته‌باشید، تا اگر حساسیت به این آب‌وهوا دارید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید.

در این مقاله می‌خواهیم اطلاعات خوبی در رابطه با رطوبت هوای این استان در اختیارتان قرار دهیم که امیدواریم برای شما مفید باشد. با ما همراه باشید.

آب‌وهوای استان گیلان

اقلیم یک منطقه به مجموعه شرایط آب‌وهوایی آن منطقه (مثل بارش، دما، وزش باد، اتمسفر و…) در یک مدت طولانی بستگی دارد.

استان گیلان به‌علت واقع شدن در مجاور دریای خزر، دارای آب‌وهوای معتدل خزری است. این آب‌وهوا باعث ایجاد طبیعت‌ بکر در استان گیلان و در نتیجه جذب تعداد زیادی از گردشگرها و توریست‌ها به این منطقه می‌شود.

در واقع یکی از علت‌های اصلی سفر افراد به استان گیلان آب‌وهوای بی‌نظیر آن است که تأثیری شگرف بر روی روحیه افراد می‌گذارد.

البته شرایط جوی استان گیلان مانند سایر استان‌ها در فصول مختلف سال، متفاوت است. اگر شما قصد سفر به این استان زیبا را دارید بهتر است فصل‌های بهار و تابستان را انتخاب کنید.

اگر هم دلداده‌ باران‌های گاه و بی‌گاه شمالی هستید، می‌توانید در فصل پاییز سفری به این استان خوش آب‌وهوا داشته‌باشید.

همانطور که گفتیم، آب‌وهوای استان گیلان معتدل و مرطوب است و تقریباً در اکثر فصل‌های سال می‌توانیم شاهد بارش‌های پراکنده در استان گیلان باشیم. البته میزان رطوبت هوا در گیلان در تمام فصول سال یکسان نیست و در شرایط مختلف دست خوش تغییر می‌شود. به‌طور کلی چند علت عمده باعث ایجاد این شرایط جوی در استان گیلان شده است که به اختصار شامل موارد زیر می‌شود:

  • ارتفاع و امتداد کوه‌های البرز غربی و تالش
  • جابه‌جایی توده‌های هوایی شمالی و غربی
  • مجاورت با دریای خزر
  • وزش باد‌های محلی مثل باد منجیل و باد گرمیش
  • وجود پوشش گیاهی متراکم که همین پوشش باعث‌شده که آب‌وهوای استان گیلان، معتدل و مرطوب باشد.

رطوبت موجود در هوا و علت ایجاد آن

در واقع منظور از رطوبت موجود در هوا، میزان آبی است که به‌علت افزایش دما و تبخیر در هوای اطراف وجود دارد. اگر حتی یک‌بار هم به این استان سفر کرده باشید، کاملاً متوجه میزان رطوبت هوا در سطح شهر و جاده‌ها شده‌اید.

این بخار هوا از طریق تبخیر قسمتی از آب موجود در دریاها و اقیانوس‌ها و همچنین وجود گیاهان مرطوب در سطح شهر و جنگل‌ها، وارد فضای اطراف می‌شود و این شهر را به شهری معتدل و مرطوب تبدیل می‌کند و همین امر موجب جذب گردشگرهای مختلف به این مناطق می‌شود.

میزان رطوبت هوا در گیلان

همانطور که قبلا اشاره کردیم، استان گیلان دارای آب‌وهوای معتدل خزری است و آب‌وهوای به نسبت مرطوبی دارد، که علت آن نیز همجواری با دریای خزر است.

ولی میزان این رطوبت در فصول مختلف سال و حتی ساعت‌های مختلف روز یکسان نیست! عموماً هوای سرد قابلیت کمتری در نگهداری بخار آب در خود دارد، در نتیجه اگر دقت کنید میزان رطوبت هوا در طرف صبح در این استان بیشتر از ساعت‌های دیگر روز است، به‌طوری که گاه‌گاهی می‌توانیم شاهد تشکیل شبنم بر روی گلبرگ‌های گل‌های باغچه‌ها در این ساعت از روز باشیم.

بر عکس در هنگام ظهر میزان بخار آب موجود در هوا افزایش می‌یابد و شاهد رطوبت کمتری در فضای اطرافمان خواهیم بود‌.

مسئله بعدی که در رابطه با شرایط آب‌وهوای استان گیلان باید بدانید، میزان رطوبتی است که در طول روز به‌دلیل نوسان دما، تغییر می‌کند. میزان رطوبت در طول روز می‌تواند متفاوت باشد؛

اما اگر بخواهیم تصور کنیم که این میزان رطوبت ثابت است، به‌دلیل تغییر شرایط دما در طول یک روز، میزان رطوبت در ابتدای صبح با میزان رطوبت در ظهر متفاوت خواهد بود. این موضوع نیز به‌دلیل ظرفیت هوا برای نگهداری رطوبت در درون خودش است. هنگامی‌که این میزان رطوبت با دمای بالا همراه می‌شود، تعرق بدن تبخیر نمی‌شود و در نتیجه پوست بدن خنک نمی‌شود.

نکته‌ قابل توجه این است که شهر رشت که مرکز استان گیلان است و سالانه تعداد زیادی از افراد برای استفاده از امکانات گردشگری به آن سفر می‌کنند، هم در زمینه بارش و هم در زمینه رطوبت موجود در هوا، رتبه‌ی اول را در کشورمان به‌خود اختصاص داده است و در واقع می‌توان از آن به‌عنوان مرطوب‌ترین شهر کشور یاد کرد.

سخن آخر

در این مقاله سعی داشتیم که شما را با میزان رطوبت هوا در گیلان و علل ایجاد آن به‌طور کامل آشنا کنیم. توجه‌داشته‌باشید که اگر تمایل به سفر به شهری دارید، با دانستن جزئیات آب‌وهوایی آن می‌توانید لذت بیشتری از سفر خود ببرید.

در نتیجه بهتر است همیشه قبل از سفر، اطلاعات کاملی در رابطه با شرایط جوی استان و شهر مقصد خود به‌دست آورید.

عده‌ای ممکن است به‌علت مرطوب بودن استان گیلان تمایلی به سفر به این شهر نداشته‌باشند، اما باز هم هر ساله خصوصا در فصل‌های بهار و تابستان استقبال خوبی از استان گیلان می‌شود.

عده‌ای نیز به خرید ویلا در این استان روی می‌آورند تا بتوانند در تمامی تعطیلات سال از آن استفاده‌کنند. برای این موضوع نیز باید به رطوبت هوای استان گیلان توجه کامل داشت چراکه بعضی از وسایل در شرایط مرطوب آب‌وهوایی عمر کوتاه‌تری دارند، برای مثال ممکن است دچار زنگ زدگی و یا پوسیدگی شوند.

البته نگران نباشید خوشبختانه راهکارهای پیشگیرانه زیادی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید میزان رطوبت موجود در داخل ویلای خود را کاهش دهید تا از خرابی وسایل خود نیز جلوگیری کرده باشید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×