گیلان، زیباکنار
0133416

معرفی بهترین مناطق شمال کشور

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-10-29
مناطق شمال کشور

در این مطلب می‌خواهیم بهترین مناطق شمال کشور که دارای جاذبه‌های زیادی هستند و اشخاص می توانند به آن‌جا سفر کنند را باهم بررسی کنیم.

مناطق شمالی کشور همواره یکی از مقصد های مهم افراد برای گذراندن تعطیلات هستند. اغلب افراد دوست دارند به‌دلیل آب‌وهوا و طبیعت خاص شمال کشور در این منطقه ویلا داشته‌باشند. شمال کشور علاوه بر جنگی دارای مناطق گردشگری زیبا و مختلفی است که اهمیت شمال کشور به‌عنوان مقصدی توریستی را دو چندان می‌کنند. شمال کشور بیشترین میزان مناطق دیدنی را در ایران دارد و علاوه بر مناطق دیدنی طبیعی مناطق دیدنی زیادی نیست در شمال کشور با توجه به توریست پذیر بودن ایجاد شده‌اند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که شمال کشور را به‌عنوان مقصدی توریستی دوست دارید در ادامه مقاله همراه ما باشید تا مناطق دیدنی شمال کشور را با هم مرور کنیم.

پارک ملی بوجاق

یکی از جاذبه‌های دیدنی شمال کشور که در نزدیکی زیبا کنار قراردارد  پارک ملی بوجاق است. پارک ملی بوجاق از جمله مناطق حفاظت‌شده در شمال کشور به‌حساب می‌آید و در نزدیکی بندر کیاشهر، شهرستان آستانه اشرفیه استان گیلان است.پارک ملی بوجاق  نخستین «پارک ملی خشکی ـ دریایی» ثبت‌شده در ایران است  و بیش از  ۳۲۶۰ هکتار وسعت دارد. حدود 1600 کیلومتر از پارک ملی بوجاق مناطق دریایی و 160 هزار هکتار آن محوطه خشکی و تالابی است.

قسمت‌های خشک نیز به مناطق مختلف ساحلی، جنگلی و علفزار تقسیم‌بندی می‌شوند. پارک ملی بوجاق از شمال به دریای خزر و از جنوب به بندر کیان شهر، تأسیسات صدا و سیما در کنار روستای امیرکیاسر ادامه دارد و می‌توانید در کنار گشت‌وگذار در پارک ملی بوجاق از این مناطق هم دیدن‌کنید. تالاب های پارک ملی بوجاق نتیجه تلاقی تالاب های کیاشهر در شرق، بوجاق در غرب و ۲۲ بهمن در مرکز همراه دلتای سفیدرود، جلگه‌ها و علفزارهای غرب دلتای سفیدرود و زمین‌ها و آب‌های ساحلی دریای خزر تشکیل می‌شوند. پارک ملی بوجاق از سال 81 در فهرست پارک‌های ملی ایران قرار گرفته است.

پارک جنگلی کیاشهر

یکی از زیبا ترین مکان‌هایی که در شمال کشور  قرار دارد پارک جنگلی کیان شهر است. پارک جنگلی کیان شهر به‌دلیل قرارگرفتن در کنار مرداب‌های طبیعی، ساحل دریا و پل چوبی مهم‌ترین منطقه گردشگری در نزدیکی کیان شهر به‌حساب می‌آید. پارک جنگلی کیان شهر از جمله جاذبه‌های طبیعی شمال کشور به‌حساب می‌آید و دارای گونه‌های گیاهی و جانوری مختلفی است که اهمیت این منطقه را دو چندان می‌کند.

رودخانه اوشمک

رودخانه اوشمک یکی از رودخانه‌های زیبایی است که در منطقه زیبا کنار واقع‌شده است.یکی از جاذبه‌های دیگر شمال کشور وجود رودخانه‌های متعدد و فراوان در مناطق مختلف شمال کشور هستند. این رودخانه اغلب از بین جنگل‌ها و تالاب ها عبور می‌کنند. رودخانه اوشمک از جمله مهم‌ترین این رودخانه‌ها است در اطراف این رودخانه مناطق دیدنی طبیعی زیادی وجود دارد که نظیر آن در مناطق شمالی کشور دیده نمی‌شود.

شهر باستانی ماسوله

هیچ ایرانی وجود ندارد که تا به حال نام ماسوله را نشنیده باشد. ماسوله یکی از مهم‌ترین  جاذبه‌های دیدنی شمال کشور است که در منطقه گیلان واقع‌شده است و هرساله توریست‌های زیادی از کشورهای مختلف جهان برای دیدن ماسوله به ایران سفر می‌کنند. خانه‌های ماسوله به‌صورت خاص معماری شده‌اند و بهترین مثال برای ساخت  خانه‌های پلکانی ماسوله است. هر کسی بخواهد معماری‌های پلکانی را توضیح دهد از ماسوله نام می‌برد. برای گردشگران خارجی این که سقف خانه پایینی حیاط خانه بالایی است بسیار جالب و تعجب‌برانگیز است. برای رفتن به ماسوله باید در ابتدا به فومن بروید و بعد از طریق جاده ماسوله سفرتان را ادامه دهید. ماسوله علاوه بر معماری خاص دارای صنایع‌دستی و محصولات غذایی خاص و فوق‌العاده‌ای است که تنها در شمال کشور یافت می‌شوند.

بام سبز لاهیجان

بام سبز لاهیجان یکی دیگر از مناطق دیدنی در شمال کشور است که هر ساله تعداد زیادی توریست داخلی و خارجی از این منطقه بازدید می‌کنند. منطق گردشگری و کوهستانی گلستان مناطق دیدنی فراوانی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • شیطان کوه
  • تله‌کابین لاهیجان
  • آرامگاه کاشف السطنه و موزه چای ایران
  • استخر لاهیجان
  • منطقه شیخانبر
  • بقعه شیخ زاهد گیلانی

دهکده ییلاقی فیلبند

دهکده ییلاقی فیلبند یکی از مناطقی در شمال کشور است که به اقیانوس ابرهای دائمی مشهور است. روستایی کوچک و کم‌جمعیت که حتی در تابستان  هم هوایش خنک است. زمستان‌ها  در منطقه فیلبند بسیار سرد و برفی است و بومی‌ها که بیشترشان دامدار هستند در فصل زمستان روستا را ترک می‌کنند.

روستای فیلبند با توجه به تقسیمات  کشوری جزو شهرستان بابل به‌حساب می‌آید اما جاده‌ای که از بابل به فیلبند می‌رسد مناسب نیست. این جاده بیشتر برای افرادی که به آفرود علاقه دارند مناسب است و توصیه می‌شود. برای رفتن به فیلبند بهتر است تا از جاده هراز در حدود ۲۰ کیلومتر مانده به آمل وارد جاده فرعی به‌نام جاده فیلبند شوید و جاده پرپیچ‌و‌خمی که وجود دارد تا انتها طی کنید و به فیلبند برسید. در دهکده‌ی فیلبند هتل و ویلا وجود ندارد و شما باید برای اقامت یکی از خانه‌های زیبایی که در روستا وجود دارند را از افراد محلی اجاره کنید.

نمک آبرود

یکی از مکان‌های بسیار مشهور دیدنی در شمال کشور نمک آبرود است. نمک آب رود در واقع یک دهکده گردشگری و تفریحی است که در منطقه کوهستانی نمک آبرود ایجاد شده است و دارای امکانات تفریحی زیاد و متنوعی است. نمک آبرود در ابتدا تنها یک شهر تفریحی بود اما در حال حاضر به‌دلیل تمایل زیاد توریست‌ها و مسافران به دیدن و استفاده از امکانات نمک آبرود، شهرک‌های ویلایی زیادی در اطراف نمک آبرود ایجاد شده‌اند .آلاچیق، تله‌کابین و سیرک دلفین‌ها از جمله مهم‌ترین امکانات تفریحی نمک آبرود هستند.

آبشار کبودوال و دریاچه زرین گل

یکی از جاذبه‌های دیدنی شمال کشور و شهر گلستان آبشار کبودوال و دریاچه زرین گل است. این آبشار تنها آبشار تمام خزه‌ای در ایران است که در جنوب شهر علی‌آباد کتول و در میان جنگل‌های انبوه هیرکانی آبشاری به‌نام کبودوال واقع‌شده  است. مسیر رسیدن به آبشار کبود وال از شهر علی‌آباد کتول کوتاه است و تنها نیاز است تا در حدود 20 دقیقه از شهر خارج شوید و در جاده‌ای به‌نام کبود وال به‌سمت در آبشار بروید.

در انتهای جاده و پس از عوارضی باید بقیه مسیر را پیاده بروید چون جاده برای تردد ماشین مناسب نیست و امکان عبور ماشین در جاده وجود ندارد. مسیری پیادهای که برای رسیدن به آبشار باید طی کنید آن‌قدر می‌رسد به زیبا و پرطراوت است که هرچقدر هم وقت‌گیر باشد ارزشش را دارد تا به آن برسید؛ البته اگر بدون توقف حرکت کنید کمتر از ۳۰ دقیقه‌ طول می‌‌کشد.در نزدیکی آبشار یک دریاچه کوچک به‌نام زرین گل به‌دلیل ایجاد سد ساخته و ایجاد شده است که محل مناسبی برای توقف و پیک‌نیک مناسب برای عکس‌گرفتن و غذا خوردن است. بعد از دریاچه آبشاری وجود دارد که هوای بسیار دل‌انگیزی دارد و روح را جلا می‌دهد.

گنبد کاووس و برج گنبد قابوس

برج گنبد کابوس یکی از جاذبه‌های قدیمی در شمال کشور است که زمان ساخت آن به 1000 هزار سال پیش می‌رسد. ساخت  برجی تمام  آجری در 1000 سال پیش بدون وسایل مدرن امروزی  کار آسانی نبوده است. برج گنبد کابوس در زمان حکومت آل زیار در شهر گنبدکابوس ساخته‌شده است. زیاریان یا آل زیار حدود هزار سال قبل به منطقه شمال ایران و بخش‌هایی از جنوب کوهستان البرز حکمرانی می‌کردند. از همان زمان تا به امروز برج گنبد کابوس از نمادهای اصلی این شهر به‌حساب می‌آید.

مناطق شمال کشور

در گذشته  شهر باستانی جرجان در نزدیکی شهر گنبد کاووس قرار داشته است  اما به‌دلیل  جنگ‌ها و بلایای طبیعی از بین رفته است و امروزه آثار بسیار اندکی از آن باقی‌مانده است.. شهر فعلی گنبدکابوس که در واقع به‌جای شهر جرجانی ایجاد شده است در دوران حکومت رضا شاه پهلوی بنا نهاده شده است.  در ابتدا گنبد قابوس نام داشت اما به‌مرور زمان نام آن به گندکابوس تغییر پیدا کرده است. برج تاریخی گند کابوس به‌دلیل نوع معماری و قدمت زیادی که دارد یکی از مکان  های دیدنی شمال کشور برای مسافران خصوصاً توریست‌هایی به‌حساب می‌آید که دوست دارند با فرهنگ و قدمت ایران آشنا شوند.

نتیجه‌گیری

در شمال کشور ایران جاذبه‌های گردشگری فراوانی  قرار دارند، در هر منطقه از شمال کشور جاذبه‌های طبیعی و غیر طبیعی زیادی ایجاد شده‌اند که شما می‌توانید با توجه به مقصد سفری که در پیش دارید از هرکدام از این مناطق دیدن‌کنید.

شرکت انبوه‌سازان آرش یکی از شرکت‌های پیشگام در ساخت ویلاهای معمولی فلت و دوبلکس است و انواع ویلاهای دوبلکس و فلت را  در مدل‌های مختلف را باتوجه به نیاز و سلیقه شما طراحی و عرضه می‌کند. تمامی افرادی که در این شرکت مشغول به‌کار هستند و زبده‌ترین و ماهرترین افراد درزمینه ساخت ویلا هستند.

 

 

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×