گیلان، زیباکنار
0133416

مواردی که درباره آب‌وهوای گیلان نمی‌دانید

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-11-09
آب و هوای گیلان

مواردی که درباره آب‌وهوای گیلان نمی‌دانید. مسلماً همه ما شناختی نسبی از آب‌وهوای گیلان داریم اما نکات مهمی درباره آب‌وهوای این استان وجود دارد که از چشم و نظر خیلی‌ها دور مانده‌ است.

گیلان یکی از استان‌های شمالی کشور ایران است و از نظر جغرافیایی در منطقه‌ای قرار گرفته که آب‌وهوای بسیار مطبوع و دلپذیری دارد و همین موضوع باعث ایجاد طبیعتی بکر و فوق‌العاده نیز در این استان شده است.

 

در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق این نکات پرداخته و شما را هر چه بیشتر با بهشت روی زمین در شمال ایران آشنا کنیم.

همجواری کوه و دریا و جنگل

اولین نکته‌ای که می‌تواند آب‌وهوای گیلان را تحت تأثیر قرار دهید، همجواری سه نوع طبیعت مختلف که هرکدام آب‌وهوای مخصوص به‌خود را دارند در کنار هم است.

دریای مازندران از شمال، رشته‌کوه‌های مرتفع البرز از جنوب و غرب و جنگل‌های تمام نشدنی این استان، آب‌وهوایی فوق‌العاده‌ای را در این استان به‌وجود آورده‌اند.

وجود هر سه این شرایط طبیعی آب‌وهوای این استان را تبدیل به یک آب‌وهوای خاص کرده‌است. رطوبت دریا از یک طرف و پوشش گیاهی و جنگلی از طرف دیگر نوعی تضاد دلپذیر را در این استان در کنار هم قرار داده تا یکی از معتدل‌ترین آب‌وهوای موجود در جهان را شاهد باشیم.

گیلان منطقه‌ای چهارفصل

تعریف آب‌وهوا و منطقه چهارفصل در امکان استفاده از شرایط مختلف آب‌وهوایی در یک زمان است. به این معنی که شما بتوانید در یک زمان با سفر به مناطق مختلف یک منطقه از هر 4 نوع آب‌وهوای مربوط به 4 فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان بهره‌مند شوید.

اتفاقی که در آب‌وهوای استان گیلان شاهد آن هستیم. شما می‌توانید با انتخاب ساحل دریا، ارتفاعات خیلی بلند، کوهپایه‌ها و فضای جنگلی در این استان در هر فصلی به هر 4 نوع آب‌وهوای مربوط به 4 فصل دسترسی داشته‌باشید.

ارتفاعات این استان حتی در اواسط مرداد ماه نیز، دارای قسمت‌های پوشیده از برف است که تأییدی بر این موضوع است.

ساحل دریا رطوبت کافی را برای یک آب‌وهوای عالی در این استان فراهم می‌آورد و وجود پوشش گیاهی انبوه نیز زمینه‌ساز تسویه هوای شهرهای مختلف آن است.

تابستان‌های شرجی اما خوش آب‌وهوا

در بررسی آب‌وهوای گیلان بایستی نکات مهمی را درباره تابستان‌های این استان بررسی کنیم. در تابستان سفر به شهرهای بزرگ این استان می‌تواند یک محیط کاملاً شرجی و پر از رطوبت را برای شما رقم بزند. محیطی که هر ساعت می‌تواند بدنی پر از عرق را برای کسانی که به این آب‌وهوا عادت ندارند، به‌دنبال داشته باشد. در چنین مواقعی از سال حضور در کنار ساحل به‌دلیل نسیم خنک همیشگی می‌تواند شرایط بهتری را برای شما رقم بزند. از این گذشته حضور در ارتفاعات و دامنه کوه هم در همین وضعیت آب  و هوایی مطبوع و دلپذیر را برای شما به‌ارمغان می‌آورد. از این رو اگر قصد حضور در این استان در فصل تابستان را دارید، بهتر است به این نکات دقت کنید.

آب‌وهوای گیلان در زمستان

در استان گیلان زمستان‌های نسبتاً سردی پیش روی شهروندان و مسافران قرار دارد. شهر انزلی به‌عنوان پرباران‌ترین شهر کشور ایران در این استان قرار دارد. از این رو برای حضور در فصل زمستان در گیلان حتماً باید لباس گرم با خود به‌همراه داشته‌باشید. البته زمستان‌های گیلان خیلی طولانی مدت نیست.

در فصل زمستان در اکثر مواقع برف جایگزین باران می‌شود. برف این نعمت خدادادی مزیت‌های زیادی با خود به‌همراه دارد که در کنار همه این مزیت‌ها و البته زیبایی‌های خود، یک پدیده طبیعی برای ایجاد روحیه در میان ساکنین این استان است. اگر در ماه‌های زمستان به این استان سفر کردید، خود را برای شرایط برفی نیز آماده کنید. دستکش و کلاه به‌همراه داشته‌باشید تا خود را از یک برف بازی لذت‌بخش دور نکنید.

آب  و هوای گیلان در ییلاق و قشلاق

هنوز هم بسیاری از جمعیت استان گیلان به خصوص در شهرستان‌های غربی از مزیت‌های ییلاق و قشلاق برای بهره‌مندی از بهترین آب‌وهوا در این استان استفاده می‌نمایند. ارتفاعات زیبا و بکر استان گیلان باعث می‌شود تا شهروندان و ساکنین این استان در شرایط مختلف به آب‌وهوای لذت بخشی دسترسی داشته‌باشند. در تابستان‌ها این دست از عزیزان خود را به ارتفاعات بسیار بالای کوه می‌رسانند. ارتفاعاتی که گل‌های زیبا و نعمت‌های مختلف طبیعت مانند قارچ پذیرای آنها است. در این مناطق حتی در تابستان نیز شما نیاز به لباس گرم خواهید داشت.

آب‌وهوای گیلان در بهار

بهار زیباترین فصل گیلان است. سفر به این استان در ماه اردیبهشت، مستقیماً شما را به یک بهشت دست‌نخورده و زیبا رهنمون می‌سازد. بهشتی که هوایی پاک به ریه‌های شما رسانده و جلوی چشمان شما را پر از زیبایی می‌نماید. یکی از مطبوع‌ترین آب‌وهوای موجود در کره زمین را می‌توانید در این فصل در گیلان مشاهده کنید. در ماه اول سال، آب‌وهوای این استان با سردی ملایمی همراه است. باران‌های بهاری در اولین ماه می‌تواند شما را غافلگیر کند. از این رو بهتر است مجهز پا به دل طبیعت بگذارید.

ماه دوم و سوم بهار کمتر با باران همراه است. هوا در ماه دوم به مطبوع‌ترین و معتدل‌ترین حالت ممکن می‌رسد. نزدیکی ساحل دریا به جنگل باعث ایجاد پدیده‌ها و زیبایی‌های منحصربه‌فرد این استان در این فصل می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی شرایط مختلف مربوط به آب‌وهوای گیلان پرداختیم. افراد زیادی که شناخت کافی نسبت به آب‌وهوای این استان ندارند، وقت و بی‌وقت اقدام به مسافرت به شهرهای آن نموده و لذت کافی از سفر خود نمی‌برند. این امر می‌تواند مشکلاتی را برای این دست از عزیزان به‌دنبال داشته باشد. از این گذشته اطلاع از مناطق مختلف این استان با آب‌وهوای مختلف نیز دومین مورد مهمی است که شناخت آب‌وهوای این استان با آن تکمیل می‌شود. اطلاعات ارائه شده در این مقاله را به یاد داشته‌باشید تا با خیالی راحت‌تر از زیبایی‌های طبیعی و آب‌وهوای عالی استان گیلان لذت ببرید.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×