گیلان، زیباکنار
0133416

معرفی نازخاتون غذای خوشمزه گیلانی

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-14
نازخاتون غذای خوشمزه گیلانی

یا استان گیلان یکی از استان‌های زیبا و دیدنی در کشور است که در جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری است. گیلان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی متعددی نیز دارد. برای همین است که سالیانه افراد زیادی به این استان سفر می‌کنند تا از آثار آن دیدن کنند. گیلان، علاوه بر این‌ها دارای غذاهای بسیار خوشمزه‌ای است. یکی از این غذاها، نازخاتون است. نازخاتون هم نوعی ترشی است و هم نوعی خورشت و هر دو نیز خوشمزه و خوش‌طعم هستند. در این مقاله به نازخاتون غذای خوشمزه گیلانی پرداخته شده است (البته نازخاتون در مازندران نیز درست می‌شود).

برای خرید ویلا دوبلکس شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

ترشی نازخاتون

در ابتدا به‌ سراغ ترشی نازخاتون می‎‍رویم. نازخاتون همان‌طور که گفته شد یکی از ترشی‌های خوشمزه در استان گیلان است که خیلی هم طرفدار دارد. خیلی‌ها از این ترشی در کنار غذاهای مختلفی مانند ماهی، مرغ و دیگر موارد استفاده می‌شود. خوبی این نوع ترشی این است که به‌ راحتی و به‌ سادگی درست می‌شود و نیاز به زمان و انرژی زیاد نیست. شما می‌توانید به‌ سرعت این ترشی را برای غذای خود آماده کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

برای خرید ویلا اقساطی شمال در شمال با کارشناسان بخش فروش هلدینگ آرش در ارتباط باششید.

شاید به این دلیل به این ترشی، نازخاتون می‌گویند که واقعاً به‌ دلیل خوشمزه و خوش‌طعم‌بودن دلبری می‌کند. مزه بادمجان کبابی در کنار مزه ترش آب انار و مزه دیگر مواد واقعاً زیر زبان لذت‌بخش خواهد بود. در زیر به جزییات پخت آن پرداخته شده است.

مواد لازم برای پخت

قبل از هر چیزی شما باید مواد لازم برای این ترشی خوشمزه را فراهم کنید. در زیر به این مواد اشاره شده است:

بادمجان: 1 کیلوگرم (بادمجان ماده اصلی این ترشی است)

آب انار ترش: به اندازه نصف لیوان

آبغوره : به اندازه نصف لیوان

ریحان نازخاتونی خردشده: 1.5 قاشق غذاخوری

نعنا و گشنیز و جعفری خردشده: 1.5 قاشق غذاخوری

سیر: حدود 6 حبه

نمک و گلپر: به میزان لازم

برای خرید ویلا شمال قسطی با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

دستورالعمل پخت نازخاتون غذای خوشمزه گیلانی

در ابتدا بادمجان را آماده کنید. مزه اصلی ترشی نازخاتون به‌ بادمجان کبابی است. برای کبابی‌کردن بادمجان ابتدا با چاقو قسمت بالا و پایین آن را کمی بشکافید. با این کار بادمجان بهتر مغزپخت می‌شود. سپس آن را روی آتش (یا زغال) می‌گذارید تا به‌ خوبی کباب شود. بعد آن را در یک قابلمه بگذارید و در آن را ببندید. تا بادمجان عرق کند و پوستش راحت‌تر کنده شود.

پس از آن، بادمجان را پوست می‌کنید و با چاقو حسابی آن را ساطوری و له و یکدست می‌کنید تا از هم باز بشود. دقت داشته‌ باشید که سعی کنید بادمجان تخم زیادی نداشته باشد. اگر دیدید که بادمجان شما تخمی است، تخم‌های آن را تا حد امکان جدا کنید تا ترشی شما تلخ نشود.

زمانی که بادمجان حسابی یکدست و بافت آن کاملا از هم باز شد، آن را در یک ظرف تمیز و مناسب می‌ریزید. بعد از آن باید ریحان با عطر و طعم قوی (ریحان نازخاتونی) یا ریحان معمولی را حسابی ریز خرد کنید. با چاقو حسابی آن را ریز کنید. سپس سبزی‌های دیگر یعنی گشنیز و نعناع و جعفری. این سبزی‌ها را نیز حسابی ریز و خرد کنید.

پس از سبزی‌ها به‌ سراغ حبه‌های سیر بروید و آن‌ها را رنده یا له کنید. حالا سیر، ریحان و دیگر سبزی‌های خردشده را به بادمجان کبابی اضافه کنید. پس از آن‌ها آب انار ترش و آبغوره را روی‌شان می‌ریزید (اگر دوست دارید می‌توانید به‌ جای آبغوره  و آب انار از سرکه استفاده کنید). پس از اضافه‌کردن این مواد، به آن‌ها نمک و گلپر اضافه کنید. در آخر هم باید به‌ خوبی همه این‌ها را با هم مخلوط کنید.

ترشی شما نباید سفت باشد و نه شل. در آخر هم آن را در یخچال یا فریزر می‌گذارید و در مواقعی که می‌خواهید از آن استفاده می‌کنید.

خورشت نازخاتون غذای خوشمزه گیلانی

نازخاتون به‌ جز ترشی نام یک خورشت خوشمزه در گیلان نیز است که طرفداران بسیاری دارد. این خورشت خوشمزه را با گوشت و بادمجان و سبزی و دیگر مواد درست می‌کنند.

مواد لازم برای تهیه خورشت نازخاتون

بادمجان( یک کیلو)

گوشت قرمز(800 گرم)

سبزی معطر

پیاز( 1تا 2 عدد)

آبغوره( 1 فنجان)

نمک و فلفل به میزان کافی

برای ویلا جنگلی شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

دستور طبخ

برای پخت این خورشت در ابتدا شما پیاز ها را ریزکرده و در روغن با زردچوبه(یا بدون آن) تفت دهید. در گام بعد گوشت‌ها را نیز به‌ خوبی خرد کرده و به پیازها اضافه کنید و با نمک و رب و دیگر مواد لازم به‌ خوبی آن‌ها را تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر یابد. حال روی گوشت و پیاز، آب جوش بریزید و بگذارید تا به اندازه کافی بپزد (2 تا 3 ساعت).

در کنار آن نعنا و جعفری را خرد کرده و در روغن سرخ کنید و در ساعت آخر پخت گوشت به آن اضافه کنید و بعد نیز آبغوره. چند بادمجان را نیز سرخ کنید و در یک ربع آخر روی خورش قرار دهید.

حالا دیگر خورشت نازخاتون شما آماده است و می‌توانید آن را در کنار برنج و ترشی میل کنید. همان‌طور که می‌بینید درست‌کردن خورشت نازخاتون کار سختی نیست. همان‌طور که درست‌کردن ترشی نازخاتون نیز به‌ راحتی انجام می‌شود.

برای پیش‌فروش ویلا در شمال با شرکت انبوه‌سازان آرش تماس بگیرید.

سخن آخر

اگر دوست دارید تا از همواره از غذاهای خوشمزه گیلانی نوش جان کنید می‌توانید به سکونت در شهرهای شمالی نیز بیندیشید. شرکت انبوه‌سازان آرش، می‌تواند داشتن یک ویلای زیبا در استان گیلان را با سرمایه‌ای مناسب برای شما تبدیل به حقیقت کند.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×