گیلان، زیباکنار
0133416

وضعیت آب آشامیدنی در مازندران

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-18
آب آشامیدنی در مازندران

حتماً شما هم این شعار را شنیده‌اید؛ آب هست ولی کم است. متاسفانه این تنها یک شعار نیست بلکه یک هشدار نگران‌کننده است که عده‌ای هنوز هم که هنوز است آن را جدی نگرفته‌اند. موقعیت استان‌های شمالی کشور به‌ویژه استان‌های مازندران و گیلان به گونه‌ای است که عده‌ای تصور می‌کنند این شهرها هرگز با بحران کم‌آبی مواجه نخواهند شد بنابراین می‌توان خارج از الگوهای مصرف استاندارد در این مناطق از آب استفاده کرد و نگران تمام‌شدن آن نبود. به‌همین خاطر وضعیت آب آشامیدنی در استان مازندران در برخی از روستاهای آن وضعیت دلچسبی ندارد و باید فکری اساسی به حال آن کرد.

بحران کم‌آبی همچون یک هیولای بی شاخ و دم چند سالی می‌شود که پای خود را به خطه شمال کشور نیز باز کرده است. خطه شمال تقریباً جزو آخرین مناطقی بود که با این بحران از نزدیک روبه‌رو شد اما واضح و بدیهی بود که مازندران نیز دیر یا زود دچار کم‌آبی می‌شود. به‌ ویژه در چند وقت اخیر که بحران کم‌آبی شدیدتر از همیشه در این استان نمود داشته است و به‌ دنبال خود قطعی‌های مکرر آب را به دنبال داشته است.

آیا بارش باران در مازندران تأثیری بر روی آب آشامیدنی در این منطقه دارد؟

ممکن است با یک نگاه ساده و گذرا تصور کنید که بارش باران در منطقه شمال کشور موجب پرآب‌شدن سدها و رودخانه‌ها می‌شود. بنابراین آب آشامیدنی باید به میزان کافی و زیاد در این منطقه موجود باشد. اما حقیقت این است که املاح بیش از حد در آب باران روی کیفیت آب آشامیدنی در برخی از مناطق تأثیر مخربی گذاشته و آب را بی‌کیفیت ساخته است. این موضوع حتی رنگ آب را نیز تحت‌تأثیر قرار داده و موجب‌ شده تا آب آشامیدنی حالت بی‌رنگ و شفاف خود را نیز از دست بدهد و کدر شود.

در واقع برعکس تصور عمده مردم، هر زمان که باران‌های مکرر در شمال باریدن می‌گیرد، کیفیت آب نیز کاهش پیدا می‌کند.در این شرایط مردم مجبور می‌شوند اقدام به خرید آب معدنی به عنوان آب آشامیدنی نمایند. چراکه آب شیر پر از رسوبات گچی و آهکی می‌شود و نمی‌توان آن را مصرف کرد.

رنگ زرد آب نیز گاهی اوقات باعث می‌شود که اهالی مازندران به‌ویژه روستاهای آن برای مصرف آب آشامیدنی لوله‌کشی راغب نباشندو ترجیح دهند از آب معدنی استفاده‌کنند. این موضوع می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای اهالی به ابر آورد چرا که مصرف آب آن هم در قالب آب معدنی نیازمند پرداخت هزینه‌های بالا است.

برخی از افراد بر این باورند که پوسیدگی لوله‌های آب و فرسوده‌شدن آن‌ها می‌تواند دلیل بدبودن کیفیت آب آشامیدنی در این منطقه باشد اما نمی‌توان این موضوع را حل نشده به حال خود رها کرد و قطعاً باید فکری به حال آن کرد.

آیا حفر چاه راه‌حل مناسبی برای بالا‌بردن کیفیت آب آشامیدنی در مازندران است؟

یکی از راهکارهای پیش‌رو برای بالابردن کیفیت آب آشامیدنی در شمال کشور استخراج آب از چاه است. در واقع با حفر چاه می‌توان به آب سالم و شیرین رسید. اما مشکل اینجاست که این راهکار در کوتاه‌مدت می‌تواند راهکار خوبی باشد. در بلندمدت موجب می‌شود تا سفره‌های آب زیرزمینی به اتمام برسند. بنابراین نمی‌توان حفر چاه را راه‌حلی عالی و بهینه برای بالابردن سطح کیفیت آب در مازندران به‌شمار آورد. حفر چاه مشکلات زیست‌محیطی زیادی به بار می‌آورد و موجب به‌اتمام‌رسیدن منابع طبیعی خواهد شد.

علت بحرانی‌شدن ناگهانی شرایط آب در استان مازندران چه بوده است؟

یکی از دلایلی که استان مازندران را به استانی با شرایط بحرانی در آب آشامیدنی تبدیل کرده است، ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیرقانونی ویلا در این منطقه و مجوزهایی است که بی‌رویه برای ساخت خانه و ویلا به افراد و سازندگان می‌دهند. همین موارد باعث‌ افزایش شمار افرادی است که تمایل به سکونت و زندگی در استان مازندران دارند. بهرحال این استان نیز گنجایش مشخصی برای پذیرش افراد غیربومی دارد و نمی‌تواند جوابگوی حجم بالایی از جمعیت باشد که به این استان سرازیر می‌شود.

بنابراین یکی از راهکارهایی که می‌توان از طریق آن شرایط آب آشامیدنی در استان مازندران را بهبود بخشید جلوگیری از ساخت‌وسازهای بی رویه و غیرقانونی در این منطقه است.

آیا حفر چاه دستی نیاز به مجوز دارد؟

پاسخ این سوال منفی است و همین موضوع دقیقاً باعث‌شده تا وضعیت آب آشامیدنی د مازندران به وضعیتی بغرنج تبدیل شود.

حفر چاه های دستی در استان مازندران آن هم توسط کشاورزان در شهرهای ساحلی وضعیت آب آشامیدنی را وخیم تر از همیشه کرده است. تعدد این چاه ها روزبه‌روز در حال افزایش است چرا که حفر آن‌ها نیازی به هیچ‌گونه مجور و مهارت و تخصص ندارد. در واقع هر کشاورزی می‌تواند با کندن زمین تا عمق 5 تا 6 متر به آب برسد. این آب می‌تواند برای مصارف مختلفی استفاده شود. آسیب‌رساندن به محیط‌زیست یکی از عواقب جبران‌ناپذیر حفر چاه‌های مکرر در استان مازندران است. عمق کم آب‌های زیرزمینی به‌ ویژه در شهرهای ساحلی، باعث‌ شده تا سطح آب دریا نیز رفته‌رفته کاهش پیدا کرده پسرفت کند.

استفاده از آب به‌طور غیر مجاز در استان مازندران

بسیاری از افراد سودجو در استان مازندران با ایجاد انشعابات غیرمجاز آب باعث‌ شده‌اند تا آب به‌سمت شالیزارها و یا خانه‌های آن‌ها روانه شود. این موضوع باعث بالارفتن بی‌رویه مصرف آب شده‌است، در حالی که هزینه‌ای بابت مصرف آن پرداخت نمی‌شود. بنابراین جای تعجب نیست که در استان مازندران مصرف آب رو به افزایش باشد و شاهد قطعی‌های مکرر آب باشیم. وجود انشعاب‌های غیرمجاز در اقصی نقاط این استان و همچنین دستکاری کنتورهای آب توسط برخی از اهالی موجب‌ شده تا وضعیت آب آشامیدنی وضعیت چندان مطلوبی نباشد و نیاز به بازبینی داشته باشد.

بهینه سازی الگوهای مصرف آب در استان مازندران

از مشکلات  و مسائل مربوط به آب آشامیدنی در استان مازندران گفتیم. حال باید راهکارهایی را نیز برای این مشکلات در نظر بگیریم. یکی از راهکارهای اساسی برای رفع مشکلات آب آشامیدنی در استان مازندران ارائه الگوهای صحیح برای مصرف آب است. پیاده‌سازی این الگوها می‌تواند مصرف آب را به‌شکلی منطقی کنترل نماید. برخی از افراد تصور می‌کنند که منابع آبی استان مازندران بی‌نهایت است و با مصرف هرچه بیشتر آن، این استان دچار کمبود آب نخواهد شد. همین تفکر و شیوه غلط در مصرف آب، استان مازندران را به یکی از استان‌های مورد توجه در بحران کم‌آبی تبدیل کرده است. بنابراین باید برای مصرف آب در این منطقه حساب‌شده گام برداشت.

جلوگیری از مهاجرت های بی‌مورد و ساخت‌وسازهای غیرقانونی در استان مازندران

استان مازندران علیرغم منابع طبیعی بی‌نظیری که دارد اما گنجایش محدودی برای پذیرش مهاجرین دارا است. ساخت‌وسازهای غیرقانونی و بی‌رویه در استان مازندران، از دلایل اصلی بحران بی‌آبی و کم‌آبی در این منطقه است. بنابراین مسئولین باید فکری به حال جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌مورد به این استان و ساخت‌وسازهای غیرقانونی بکنند. افزایش بی‌رویه جمعیت در یک منطقه می‌تواند موجب به اتمام‌رسیدن هرچه سریع‌تر منابع در آن خطه شود. استان مازندران هم شامل این چالش می‌شود. بنابراین برای ساخت‌وساز ویلا و ورود افراد جدید به این خطه باید قانون‌های خاصی لحاظ شود.

جلوگیری از بی قانونی های کشاورزان

کشاورزانی که آب را به‌طور غیرقانونی به زمین‌های کشاورزی خود هدایت می‌کنند باعث بروز مشکلات جدی در حوزه آب آشامیدنی در استان مازندران شده‌اند. برخورد با این دست از کشاورزان می‌تواند قدمی مثبت در بهینه سازی الگوهای مصرف آب شود. بنابراین مسئولین موظف اند تا این افراد را شناسایی کنند و با آن‌ها برخورد نمایند.

نتیجه‌گیری

یکی از مشکلاتی که آب آشامیدنی مازندران را کدر و بدبو کرده است، وجود فرسودگی در لوله‌کشی‌های آب و لوله‌های پوسیده‌ای است، که سال‌هاست مورد استفاده قرار گرفته و اکنون وقت تعویض آن‌هاست. برای اینکه وضعیت آب آشامیدنی در استان مازندران بهبود یابد، باید فکری به حال تعویض لوله‌های فرسوده کرد. امید است که با جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرقانونی و ایجاد بستری برای بهینه‌سازی الگوهای مصرف آب، وضعیت آب آشامیدنی در استان مازندران بهبود پیدا کند. فراموش نکنید که پیش از هر چیز بهبود شرایط به‌خود ما بستگی دارد. بنابراین به‌ جای این که فکر وضع قوانین جدید و برخورد با افراد متخلف باشیم، باید خودمان گامی در این راستا برداریم و به فکر حفاظت از منابع طبیعی‌مان باشیم.

 

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×