گیلان، زیباکنار
0133416

پارک‌جنگلی سراوان زیبایی بی انتها

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1398-08-09
پارک جنگلی سراوان

پارک‌جنگلی سراوان زیبایی خاص خود را دارد که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد. برای خلق یک روز خوش ولذت‌بردن از قایق‌سواری خاصی که هیچوقت تجربه آن را فراموش نمی‌کنید پیشنهاد میکنم این مقاله که در مورد پارک جنگلی سراوان است را بخوانید. در این مقاله با جاذبه‌های پارک جنگلی سراوان آشنا می‌شوید.

می‌دانیم که شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. شهرستان سراوانِ سیستان و بلوچستان به زادگاه خورشید ایران معروف است چراکه زمان طلوع و غروب خورشید در این شهرستان تا غربی‌ترین نقطه‌ی کشور حدود 1 ساعت و 15 دقیقه تفاوت دارد.
جالب است بدانید که مقصد امروز ما، پارک ملی سراوان در شمال ایران و استان گیلان واقع‌شده است و در سیستان و بلوچستان نیست.

پارک‌جنگلی سراوان گیلان را با لقب اولین موزه روستایی ایران می‌شناسند و جز تشابه اسمی هیچ ارتباطی با سراوان سیستان و بوچستان ندارد.

این پارک جنگلی زیبا حدود ۱۷ کیلومتری جاده رشت_تهران است و یکی  از جاذبه‌های استان گیلان به‌حساب می‌آید؛این پارک جنگلی امکانات مناسبی برای تمام سنین و سلیقه ها دارد و با مناظر زیبای خود  به یکی از مقاصد محبوب گردشگران تبدیل شده است.

این پارک جنگلی با 1487 هکتار وسعت در ارتفاع 50 تا 250 متری از سطح دریا قرار دارد. از مجموع وسعت این پارک، 210 هکتار آن حفاظت‌شده است و 521 هکتار آن به تفرج گسترده و 756 هکتار آن به تفرج متمرکز اختصاص دارد. ﻃﻮل ﺷﻤﺎﻟﯽ و ﺟﻨﻮﺑﯽ جنگل سراوان 7600 ﻣﺘﺮ و ﻋﺮض ﻣﺘﻮﺳﻂ آن در ﺟﻬﺖ ﺷﺮﻗﯽ- ﻏﺮﺑﯽ 2 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮ است.

 

پارک جنگلی سراوان

 

پارک جنگلی سروان از قدیمی ترین جنگل‌های ایران است و مجموعه‌ای متنوع و نادر گیاهی و ذخایر ژنتیکی را در خود دارد.

درختان پارک جنگلی سراوان به‌طور کلی به دو بخش تقسیم می‌شوند:

* بخش طبیعی شامل پایه های شاخه زاد و دانه زاد بلوط، ممرز و انجیلی به‌همراه گونه‌های توسکا و اوجا، اﻧﺠﯿﻠﯽ، ﺳﻔﯿﺪ ﭘﺖ، ﺑﯿﺪ، ﺑﯿﺪﻣﺸﮏ، آﻟﻮﭼﻪ ﺟﻨﮕﻠﯽ و …

* بخش دست کاشت شامل کاج تدا و کاج سیلوستریس و سرونقرهای و زربین

ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن و ﺟﺎﻧﻮران ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ همچون ﻗﺮﻗﺎول، ﮐﺒﮏ، دارﮐﻮب، ﺟﻐﺪ ﺟﻨﮕﻠﯽ، ﺧﺮﮔﻮش، راﺳﻮ و… نیز در این منطقه زندگی می‌کنند و ﺧﺰﻧﺪﮔﺎن و ﺣﺸﺮات ﻣﺘﻨﻮﻋﯽ نیز تا به حال مشاهده شده‌اند.

بهترین فصل سفر
بهترین زمان برای سفر به پارک جنگلی سراوان از جاهای دیدنی رشت، بهار و تابستان است اما انبوه درختان آن در هر فصلی به‌شکلی تازه در می‌آیند:
بهار و تابستان : سرسبزی و آب‌وهوای خوب منطقه بسیاری را به سراوان می‌کشاند.
پاییز: برگ‌های رنگارنگ درختان در پاییز، پارک جنگلی سراوان را به مقصدی جذاب تبدیل می‌کند.
زمستان: بارش برف و سرما و سپیدی زمستان جلوه‌ای تازه به این مقصد می بخشد.

محدوده پارک جنگلی سراوان به‌صورت زیر مشخص شده است:

  • از ﺷﻤﺎل تا جاده دره پشت به فشتام ﮐﻪ ﺳﺮاﻧﺠﺎم ﺑﻪ ﺟﺎده ﻧﯿﺮوﮔﺎه می‌رسد.
  •  از ﻏﺮب تا ﻣﺴﺘﺜﻨﯿﺎت ﻗﺮاء ﮐﭽﺎ- ﺟﻮﮐﻮل ﺑﻨﺪان، ﻗﺴﻤﺘﯽ ﺑﻪ جنگل‌های ﻃﺮح ﻋﺰﯾﺰﮐﯿﺎن و تأسیسات ﻧﯿﺮوﮔﺎه و اراﺿﯽ ﺷﻬﺮ ﺻﻨﻌﺘﯽ و ﻣﺴﺘﺜﻨﯿﺎت در روﺳﺘﺎی ﺑﻬﺪان ﺑﺎﻻ و ﭘﺎﯾﯿﻦ
  • از ﺟﻨﻮب تا ﺟﺎده روﺳﺘﺎﯾﯽ ﮐﭽﺎ
  • از ﺷﺮق تا ﺟﺎده آﺳﻔﺎﻟﺘﻪ رﺷﺖ ﺑﻪ تهران

نزدیکی پارک جنگلی به مرکز استان و در دسترس بودن امکانات رفاهی امتیازاین پارک است.

این پارک همان مکانی است که همه در خیال تجسم کردیم و در نقاشی ها و عکس‌ها دیدیم ،درختان سربه هم داده ،رودخانه‌ای در میان آن و دریاچهای سبز…

جاذبه‌های پارک جنگلی سراوان:

۱_طبیعت زیبا و خاص پارک جنگلی سراوان که لحظات خوشی را برای شما و خانواده‌تان به‌ارمغان می‌آورد و مقصدی محبوب برای شما خواهد شد. تراکم جنگل این پارک به حدی زیاد است که شما به سختی خورشید را می‌بینید.

۲_دریاچه سبزپوش و زیبا این پارک شما را غافلگیر می‌کند.

در بدو ورود به پارک جنگلی در سمت چپ خود ابتدا به زمینی پوشیده از چمن برخورد می‌کنید اما کمی که دقت می‌کنید قایق‌هایی زا می‌بینید که با سوار شدن براین قایق می‌توانید به درون جنگل بروید و از سکوت آرامش آن لذت ببرید.

۳_رودخانه زیبا و آرامش‌بخش

صدای عبور وخروش آب، لذت‌بخش ترین موسیقی پارک سراوان است و با برپا کردن پیک نیک در کنار این رودخانه می‌توانید روز خوشی برای خود بسازید.

۴_جاده‌ای تماشایی:

اگر علاقه به رانندگی دارید می‌توانید با رانندگی و گذر از میان درختانی که به رنگ‌های خاص و متفاوت در این پارک جلوه کرده‌اند تجربه متفاوتی برای خود بسازید.

۵_نخستین زمین پینت بال جنگلی که در شمال کشور قرار دارد و بهترین بازی دورهمی برای لذت‌بردن یک روز تعطیل درکنار خانواده و طبیعت است.

۶_پیک نیک و عکاسی

وجود امکانات مورد نیاز پیک نیک مانند میز و نیمکت، کباب پز و … به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید با بردن لوازم و وسایل لازم، ساعات خوشی را در کنار دوستان و خانوادهتان تجربه کنید.
گوشه گوشه‌این پارک جنگلی پر از سوژه هایی است که ارزش ثبت شدن در دوربین تان را دارند و می‌توانید با ثبت آنها یادگاری های خوبی را با خود به‌همراه ببرید.

۷_ موتور چهارچرخ

یکی دیگر از تفریحات هیجان‌انگیز در این پارک جنگلی، موتور چهارچرخ هایی است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها آدرنالین و هیجان را چاشنی سفرتان کنید.

۸_دیدن خانه‌ای قدیمی که قدمت آن به یکصد سال می‌رسد در دل جنگل‌های این پارک طبیعی نیز خالی از لطف نیست. این خانه اولین «موزه میراث روستایی استان گیلان» است. موزهای در دل طبیعت که سبک زندگی مردمان این دیار را در سال‌های گذشته به تصویر می کشد.

اقامت:

برای سفر به پارک جنگلی سراوان نگران اقامت نباشید. شما می‌توانید در خانه‌های روستایی، ویلاها و سوییت‌ها و هتل‌ها و مهمانسراهای شهرهای اطراف اقامت کنید و یا با کمپینگ در طبیعت تجربه‌ای تازه را برای خودتان رقم بزنید.

نقاط قوت پارک جنگلی سراوان:

  • فضایی زیبا و چشم‌نواز
  • دریاچهای سبزپوش، متفاوت و جذاب
  • دسترسی آسان و امکانات رفاهی

توصیه میکنم به این پارک جنگلی زیبا سربزنید و از قدم‌زدن در کنار

دریا چه آن نهایت لذت را ببرید و با عکس این حس ناب را ثبت کنید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×