گیلان، زیباکنار
0133416

چالوس بهشت گردشگران

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1398-10-27
چالوس

چالوس بهشت گردشگران

چالوس در غرب استان سرسبز و پر از زیبایی مازندران و در جلگه میانی سواحل دریای خزر واقع‌شده است. شاید ابتدای شنیدن نام چالوس یاد جاده بی‌نظیرش بیفتید.  این شهرستان از شمال به دریای و از جنوب به رشته کوه البرز ختم می‌شود. همچنین از شرق به منطقه نوشهر و از غرب نیز به منطقه تنکابن محدود می‌شود.

حتماً می‌دانید که  شهرستان چالوس یکی از زیباترین و در عین حال از معروف‌ترین شهرهای خطه شمال کشور بوده و است. طبیعت بسیار زیبا و تاریخ غنی این منطقه  همواره مورد توجه گردشگران و طبیعت دوستان است. برخی از جاذبه‌های این شهر مانند آبشارهای اکاپل، هریجان و سواسره، دریاچه‌های ولشت و سد بسیار مورد توجه گردشگری است. اگر علاقه دارید تا  برخی از جاذبه‌های گردشگری این شهر را بشناسید با ما همراه باشید و متن زیر را مطالعه کنید.

آب‌وهوای چالوس مانند دیگر نقاط مازندران و گیلان در محدوده معتدل و مرطوب جلگه‌ای قرار دارد. 

برنج و مرکبات از محصولات مهم صادراتی‌ این هستند.

گویش اصلی و غالب ساکنان چالوس فارسی است. مردم این شهر مسلمان و شیعه مذهب هستند.

شهرستان چالوس از بخش مرکزی و کلاردشت و مرزن آباد تشکیل شده. منطقه گردشگری کلاردشت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و پیشینه فرهنگی گسترده‌ای را قبل از دوره اسلامی با خود به‌همراه داشته است.

در واقع شاید بتوان با جرات گفت که چالوس، کلاردشت و نمک آبرود از قطب‌های گردشگری این مرز و بوم به‌شمار می‌روند. علاوه بر همه این‌ها با بهره بردای از بزرگراه 120 کیلومتری جدید تهران شمال، موقعیت شهرستان چالوس بیش از پیش استراتژیک می‌شود.

در ادامه متن برخی از مناطق مهم دیدنی و گردشگری این منطقه زیبا را معرفی می‌کنیم.

 

چالوس

 

آبشار هریجان

آبشار هریجان که در نزدیکی گردنه هزارچم واقع است، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های شهرستان چالوس است. بیشتر از ۹ متر ارتفاع این آبشار زیباست. این آبشار از دیدنی‌ترین آبشارهای رشته کوه البرز محسوب می‌شود. این آبشار در کنار درهای هیجان‌انگیز و چشم‌اندازی جنگلی از بالای کوهی سنگی است.

آبشار اکاپل

آبشار اکاپل در جوار رودخانه سرداب رود و جنگل کوهستانی سرد چال کلاردشت واقع  است. این آبشار دارای چشم‌اندازها و مناظر چشم‌نوازی است. آبشار زیبای اکاپل که با بخش ییلاقی کلاردشت و دریاچه ولشت همجوار است، ظرفیت گردشگری این مکان را رونق بخشیده است.

پارک جنگلی چالوس

پارک جنگلی چالوس در ۷ کیلومتری جاده چالوس تهران واقع است. از کنار این پارک رودخانه چالوس می‌گذرد.  پارک دارای کلبه برای اقامت است.

پارک جنگلی نمک آبرود

این پارک جنگلی زیبا بیشتر از ۲۰۰ هکتار مساحت دارد. همانند دیگر پارک‌های جنگلی پارک نمک آبرود هم دارای انبوهی از درختان خودرو است. قدمت گونه‌های متنوع گیاهان شمشاد آن بیش از ۷۰۰ سال برآورد شده است. جالب است بدانید از پارک‌های جنگلی زیبای در سطح جهان نیز شناخته می‌شود.

آبشار سواسره

آبشار زیبای سواسره دارای ۱۰۰ متر ارتفاع است. آب فراوان این آبشار به‌طور منحصربه‌فرد در پیرامون این مکان پخش می‌شود این مکان محیطی دلنشین و فضایی خوش آب‌وهوا را دارد، آب‌وهوایی کوهستانی و مملو از درخت و سرسبزی و مناظر و چشم‌اندازهای بدیع و منحصربه‌فرد.

منطقه حفاظت‌شده چهارباغ

در حوالی منطقه سیاه بیشه چالوس قرار گرفته است. منطقه جنگلی چهار باغ شامل اکوسیستمی جنگلی کوهستانی و رودخانه‌ای و در برگیرنده روستاهای زیادی از جمله دلیر، ایلت، مچر، نوکرس و  پولادکوه و…. است.

دریاچه سد دریوک

این دریاچه حدود یک هکتار مساحت دارد و روبه‌روی دره ولی آباد هزارچم واقع‌شده است. این دریاچه حدود ۵ متر عمق دارد و دارای آبی شیرین است. این دریاچه سکونت گاه و محل زیست پرندگان بومی و وحشی است.

مرداب کندوچال

این تالاب حدود ۴ تا ۵ متر عمق دارد. آب این مرداب از چشمه‌های اطراف تامین میشود. پیرامون و سطح مرداب نیز پر از نی و گیاهان مردابی اغیر از درختان جنگلی که آن را در برگرفته است. این تالاب در ارتفاع ۳۰ متری دریا در میان جنگل انبوه فین چالوس واقع‌شده است.

منطقه شکار ممنوع سیاه بیشه

از توابع بخش کلاردشت شهرستان چالوس است. این منطقه اغلب اوقات سال پوشیده از مه سیاه رنگ است و به این دلیل آن را سیاه بیشه نام نهاده اند. وسعت این منطقه ۹۰۰۰ هکتار است.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×