گیلان، زیباکنار
0133416

معرفی شهر لوندویل شهر زیبایی‌ها

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1398-10-09
لوندویل

لوندویل شهر زیبایی ها

وقتی از رشت به‌سمت آستارا حرکت می‌کنید حدود 15 کیلومتر قبل از آستارا، تابلویی کوچک توجه‌تان را جلب می‌کند: به شهر ساحلی لوندویل خوش آمدید.

در این متن می‌خواهیم با هم شهر زیبایی‌ها یعنی لوندویل زیبا را بشناسیم.

شهر لوندویل مرکز بخش لوندویل در شهرستان آستارا در استان گیلان قرار دارد. بخش لوندویل مشتمل بر یک نقطه‌ی شهری شهر لوندویل و دو دهستان یعنی دهستان‌های چلوند و حومه‌ی لوندویل، ۲۳ روستا و ۱۰ روستای با جمعیت فصلی است. 

علت نام گذاری این شهر از دیدگاه ناقلان متفاوت است. برخی معتقدند لوندویل به زبان تالشی یعنی محل رویش گل‌ها. از سوی دیگر برخی دیگر وجه تسمیه این نامگذاری را ریشه انگلیسی اسطوخودوس (Lavandula) و همچنین ریشه آلمانی آن لوند ویج (Lavende – Willag) می‌دانند که به ویژه بسبب حضور نیروهای نظامی آلمانی در جنگ جهانی دوم، در نهایت با کمی تغییر این منطقه نام لوندویل به‌خود گرفته است.

 این نامگذاری اشاره به موقعیت خوش آب‌وهوای منطقه لوندویل دارد که بستر رویش گل‌های فراوان بویژه‌ اسطوخودوس است و به سبب رنگ بنفش گل‌های اسطوخودوس بسیاری این شهر را به‌نام شهر گل‌های بنفش می‌شناسند و البته فراموش نکنید که اگر به‌دنبال اسطوخودوس هستید در ارتفاعات و مناطق بکر آن هنوز چه بسیار گل‌های بنفش اسطوخودوس می‌روید و در فصل بهار قابل برداشت است. 

این بخش زیبا دارای سه قسمت جلگه‌ای، کوهپایه‌ای و کوهستانی است و هوای جلگه آن در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان ملایم و هوای کوهستان در تابستان معتدل و در زمستان سرد است. در محدوده شهرستان آستارا رودهای پرآبی چون چلوند، لوندویل و کانرود جریان دارند.

لوندویل

 

زبان رایج اینجا ترکی آذری است و اکثریت مردم به این زبان صحبت می‌کنند ولی عده‌ای از مردم این شهر، در قسمت‌های غربی شهر، زبان اصلی‌شان تالشی است.

از نظر مذهبی هم می‌توان گفت که اکثریت مردم این شهر شیعه مذهب هستند ولی اقلیتی از مردم این شهر مذهب سنی شافعی دارند.

محصولات کشاورزی متنوعی  در محدوده‌ی بخش لوندویل کشت  می‌شود. این محصولات شامل : برنج، گندم، ذرت، توتون، صیفی‌جات و حبوبات و کیوی در سال‌های اخیر است.

در ادامه مطلب به معرفی مکان‌های دیدنی لوندویل می پردازیم. پس همراهمان باشید.

روستای زیبای کوته کومه در 9 کیلومتری لوندویل  قرار دارد که از طریق یک جاده آسفالته با لوندویل مرتبط است و در دل خود آب گرم کوته کومه را دارد که همه ساله تعداد زیادی مسافر بومی و غیربومی به آن مراجعه می‌کنند.

اینجا امکانات اقامتی محدودی به‌شکل خانه‌های روستایی یا سایر امکانات برای گردشگران در نظر گرفته‌شده است.

آبشارهای زیادی در لوندویل و اطراف آن وجود دارند :  مانند آبشار میه کومی و… اما آبشار لاتون مهم‌ترین آبشار منطقه است. مسیر آبشار لاتون از همان روستای کوته کومه است.

پس از روستای آسیوشوان صعود به آبشار به‌صورت پیاده‌روی صورت می‌گیرد. افرادی که آمادگی جسمانی نسبی دارند می‌توانند آن را سپری کنند، البته استفاده از راهنمایان محلی الزامی است و کل فاصله آبشار تا روستای کوته کومه حدود 6 کیلومتر است که بخشی از آن تا روستای آسیوشوان با استفاده از خودرو انجام می‌شود و فقط در فصل‌های پرآب دربرخی قسمت‌ها عبور از میان رودخانه الزامی می‌شود که خود از جذابیت‌های صعود است. در هر صورت جذابیت‌های منحصربه‌فرد این آبشار باعث‌شده است علی‌رغم همه این مشکلات ازجمله عدم دسترسی آسان به آبشار مسافران زیادی سالانه به بازدید این مکان رویایی در دامان کوه‌های اسپیناس بشتابند.

کنار این جاذبه‌های طبیعی اماکنی مانند امامزاده ابراهیم و قاسم، آرامگاه بابا حسن از عرفای منطقه، آرامگاه محمد دوست در قره‌سو و آرامگاه باباعلی در روستای باباعلی نیز می‌تواند توجه خانواده‌ها را به‌خود جلب کند.

یکی از جذابیت‌ها لوندویل، حیات وحش منطقه است. پارک حیات‌وحش لوندویل هم‌اکنون جزو نادر زیستگاه‌های گوزن زرد و مارال محسوب می‌شود و در این سال‌ها بویژه با فراهم آمدن شرایط بهتر برای زیست مارال زاد و ولد این گونه حیوانی فراهم آمده است و کمابیش کابوس انقراض این گونه حیوانی را با تردید روبه‌رو کرده است. همچنین در پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا، تالابی وجود دارد که با توجه به مجاورت آن به دریای خزر پرندگان زیادی در آن زندگی می‌کنند.

خوب است بدانید به دلیل موقعیت خاص لوندویل که بین تالش و آستارا واقع‌شده است، این شهر مینیاتوری زیبا از فرهنگ‌های مختلف است.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به‌دنبال مکانی برای گذراندن تعطیلات خود هستید که هرگز از آن خسته نشوید قطعاً لوندویل مقصد مناسب شماست.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×