گیلان، زیباکنار
0133416

امامزاده‌هاشم گیلان را بشناسیم

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1398-08-15

امامزاده‌هاشم گیلان را بشناسیم.

رشت یکی از زیباترین شهرهای استان گیلان و مرکز استان محسوب می‌شود. این شهر جاذبه‌های زیادی دارد که یکی از آنها امام‌زاده هاشم است. شاید بسیاری بر این عقیده باشند که امام‌زاده هاشم جزو رشت نیست و نرسیده به آن است. بله حق با شماست امام‌زاده هاشم در مسیر ۳۰ کیلومتری رشت واقع‌شده است اما در واقع جزو جاذبه‌های معنوی و سیاحتی رشت شناخته می‌شود. آرامگاه امام‌زاده هاشم در مسیر شهر رشت و در کنار اتوبان اما بر روی یک صخره زیبا با چشم‌اندازی کم‌نظیر و سرسبز قرار دارد.

شجره‌نامه امامزاده‌هاشم گیلان
طبق شجره‌نامه‌ای که از امام‌زاده هاشم رشت باقی‌مانده است امام‌زاده از نوادگان امام علی (ع) بوده است که با نام هاشم فرزند محمد فرزند عبدالله فرزند حمزه فرزند محمد حنفیه فرزند علی بن ابی طالب شناخته معرفی می‌شود. امامزاده هاشم  بر سر راه رشت به قزوین واقع‌شده است اما روایات دیگری در باره سلسله نسب وی موجود است که اشاره به آنها خالی از لطف نخواهد بود. برخی امام‌زاده هاشم را از نوادگان امام موسی کاظم می‌دانند. اما برای این روایت سند معتبری در دست نیست و بیشتر ریشه در زبان عامه دارد. برخی دیگر نیز معتقد هستند که امام‌زاده هاشم از نوادگان محمد حنیفه فرزند علی بن ابیطالب است که برای این روایت اسنادی نیز وجود دارد که یکی از آنها کتاب کشکولی است.

موقعیت خاص امامزاده‌هاشم گیلان

آرامگاه امامزاده‌هاشم گیلان در بلندی زیبا و سرسبز قرار گرفته و چشم‌اندازی دلپذیر دارد. در هنگام گذشتن از مسیر جاده، بقعه امام‌زاده هاشم قابل مشاهده است. به‌دلیل قرارگرفتن آرامگاه در مکانی کوهستانی، رفتن به این مکان در زمستان‌ها کمی دشوار است چون هم هوای منطقه سرد است و هم اگر برف در این مکان‌ها باریده شود جاده بسته می‌شود. بیشتر کسانی که از جاده کنار امام‌زاده هاشم عبور می‌کنند در این مکان اتراق می‌کنند و از امکانات امام‌زاده برای استراحت، خوردن نهار و یا به‌جای آوردن نماز استفاده می‌کنند. در این مکان رستوران‌های جهت استفاده مسافران و گردشگران آماده شده است و از این بابت گردشگران آسوده‌خیال هستند. بر این اساس شاید بتوان گفت امام‌زاده هاشم جزو مکان‌هایی در استان گیلان است که بیشتر مسافران و گردشگران را به‌سمت خود فرا می‌خواند و زائران بومی آن کمتر هستند. علت این امر را می‌توان در موقعیت جغرافیایی امام‌زاده جستجو کرد که به‌علت قرارگرفتن در بیرون شهر و کنار جاده، چنین موقعیتی را کسب کرده است. علاوه بر بیرون امام‌زاده، داخل آن نیز از زیبایی کم‌نظیر برخوردار است و تزیینات داخلی آن بسیار جذاب است. آیینه‌کاری‌های داخل ضریح امام‌زاده هاشم سبب‌شده است که با داخل شدن به آن، فضایی از نور و معنویت برای زائران فراهم‌شود و از دیدن آن غرق در شادی و لذت شوند. این زیارتگاه در حدود ۱۲۰۰ متر را به‌خود اختصاص داده است که قسمتی از ان نیز برای قبرستان استفاده شده است. اهالی روستا معمولاً مراسم سال نو را در این بقعه برگزار می‌کنند و سال نو خود را در این مکان آغاز می‌کنند تا از برکات آن برای شروع سال نو بهره‌مند شوند.

دیدنی‌های امامزاده‌هاشم گیلان

برای کسانی که قصد داشته‌باشند در اطراف امام‌زاده گردش و تفریح کنند امکاناتی برای سرگرمی وجود دارد. برای مثال سر زدن به تپه‌های اطراف و تهیه عکس‌ها و تصاویر زیبا از طریق دوربین یا تلفن همراه را می‌توان در این مورد در نظر گرفت. از دیگر جذابیت‌های موجود در این مکان، بازارچه‌هایی است که با داشتن صنایع‌دستی و تولیدات محلی، فرهنگ بومی روستا را به تصویر می‌کشند. از دیگر جاذبه‌هایی که در این مکان دیده می‌شود پل امام‌زاده هاشم است. این پل زیبا از روی رودخانه سفید رود می‌گذرد و تصویری زیبا و کم‌نظیر از طبیعت را تقدیم گردشگران می‌کند. گذر از روی این پل زیبا شما را به روستاهای زیبای دیگری در آن سوی پل رهنمون می‌کند.

در نزدیکی امامزاده‌هاشم گیلان کاروانسرایی تاریخی وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نخواهد بود. اگر به مکان‌های تاریخی علاقه‌مند هستید این کاروانسرا از دوره صفویه بر جای مانده است که در سال‌های اخیر تغییر کاربری داده و تبدیل به رستورانی سنتی برای استفاده گردشگران شده است. این رستوران از مکان‌های جذاب برای استفاده گردشگران است که جهت استراحت بین راهی از آن استفاده می‌کنند.

جاذبه‌های گردشگری امامزاده‌هاشم گیلان

شاید بسیاری از مسافران و گردشگرانی که در امامزاده هاشم گیلان استراحت می‌کنند متوجه نباشند که این مکان به چه میزان تنوع جاذبه دارد و طبیعت رویایی آن می‌تواند تا چه میزان برای گردشگران چشم‌نواز باشد. جنگل‌های انبوه امام‌زاده هاشم از جاذبه‌های گردشگری مشهور در روستا هستند که طبیعت دوستان را به‌سمت خود جذب می‌کنند. معمولاً کسانی که به این منطقه برای مسافرت و یا گردشگری سفر می‌کنند یکی از نیات خود را دیدن جنگل‌های سرسبز شمال در این منطقه ذکر می‌کنند. این جنگل‌ها از درختان کاج و صنوبر تشکیل شده‌اند و زیبایی آنها غیر قابل وصف است. یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و کم‌نظیری که در این منطقه می‌توان مشاهده کرد رود زیبایی است که چشم را مسحور خود می‌کند. این رود زیبا سفیدرود است که شرق روستای امام‌زاده هاشم قرار گرفته و چشم‌انداز رویایی اطراف ان سبب‌شده است که گردشگران بسیاری را جذب زیبایی‌های بی‌نظیر خود کند. شاید باورتان نشود در فصل‌های گرم و خوش آب‌وهوای سال، مثل فصل بهار و تابستان، این مکان به‌دلیل زیبایی غیر قابل توصیف، بسیار شلوغ بوده و پر از گردشگرانی است که از سراسر ایران برای دیدن منطقه آمده‌اند. شالیزارهایی که در اطراف این مکان دیده می‌شوند چشم‏اندازی رویایی دارند. پارک جنگلی که در آن نزدیکی‌هاست و برای استفاده گردشگران ساخته‌شده است از دیگر جاذبه‌های دیدنی امام‌زاده هاشم است که جلوه‌هایی جذاب دارد. تمام این جاذبه‌های زیبا در اطراف امام‌زاده دست‌به‌دست هم داده‌اند و این مکان را به قطب طبیعی گردشگری در استان گیلان تبدیل کرده‌اند. بنابراین کسانی که قصد دارند به استان گیلان سفر کنند بازدید از امام‌زاده هاشم را در برنامه خود بگنجانند و این منطقه را از نزدیک ببینند. دیدن تنوع جاذبه در این مکان بسیار لذت‌بخش است. بدون شک لذتی که از فضا و طبیعت اطراف این مکان خواهند برد خاطراتی کم‌نظیر برای آنها رقم خواهد زد.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×