گیلان، زیباکنار
0133416

تجربه‌کردن حال خوش در بازار سنتی رشت

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1398-08-21

تجربه کردن حال خوش در بازار سنتی رشت

بی‌شک یکی از دل‌چسب ترین سفر هایی که می‌توانید در زندگی‌تان تجربه کنید، سفر به شهر رشت است. شهر رشت مرکز استان گیلان و یک مقصد عالی برای پیدا کردن و تجربه کردن حال خوش است؛ اما مقصود ما از به میان کشیدن این مطلب متمرکز شدن روی یکی از شگفتی های شهر رشت است که همه آن را به مرکز پخش کننده حال خوش می‌شناسند. بازار رشت مکانی فوق‌العاده برای فهمیدن و درک کردن این موضوع است. این بازار در نزدیکی میدان معروف شهر رشت، یعنی میدان شهرداری واقع‌شده است. اگر گشتی در فضای مجازی و اینترنت بزنید و عکس‌های ساختمان این میدان را ببینید حتماً دستگیرتان خواهد شد که منطقه بافتی قدیمی دارد و به طبع، بافت بازار هم قدیمی است. این بازار 14 کاروانسرا دارد که بخشی از آن‌ها در دوره قاجار و بخشی دیگر در دوره پهلوی احداث شده‌اند. اسامی برخی از این کاروانسرا ها بدین شرح است: گلشن، طاقی بزرگ، طاقی کوچک، ملک، چینی چیان، سعادت و محتشم. بازار سنتی رشت مانند سایر بازار های ایران دارای میدان‌ها و چهار سوق ها و طاقی های متعدد است؛ اما تفاوت اصلی آن با سایر بازار های کشور روباز بودن آن است. گشت‌وگذار در این بازار 24 هکتاری چنان شما را سرگرم می‌کند که حساب وقت و ساعت از دستتان در می‌رود.

 

بازار سنتی رشت

نکات مخفی بازار سنتی رشت
از اهالی منطقه باشید یا مسافر فرقی نمی‌کند هر بار که داخل بازار قدم می زنید، چینش رنگ‌های مختلف و محصولات متنوع کنار هم‌چنان شما را سر ذوق می‌آورد که شاید برای چنددقیقه فقط به یک نقطه خیره شوید؛ اما نکاتی مخفی در دل این بازار جذاب وجود دارد که به آن‌ها می پردازیم. برجسته ترین نکاتی که ممکن است به‌ذهنتان خطور کند شامل آواز فروشندگان، هزار رنگ بودن بازار، پوشش‌های پارچه‌ای و مشمایی سقف و هیاهوی بازار است؛ اما شما از کنار تک تک مغازه ها و حجره ها رد می‌شوید و متوجه هوشمندی چینش محصولات آن نمی‌شوید. آن چه که بازار رشت را به یکی از خاص ترین بازار های ایران تبدیل کرده است، ذکاوت فروشندگان آن است. آن‌ها در طی سالیان متمادی به‌خوبی نحوه چینش محصولاتشان را فرا گرفته‌اند و می‌دانند چگونه مسافران را جذب کنند. برای مثال در چینش میوه ها رنگ‌های مکمل را کنار هم قرار می‌دهند و یا اگر به یک غرفه که ماهی می فروشد بروید حتماً مغازه بغل دستی اش محصولی را می فروشد که در طبخ ماهی به آن نیاز پیدا خواهید کرد. یکی دیگر از نکات گمشده بازار سنتی رشت فروش سنتی محصولات آن است. فروشندگان برای عرضه محصولات خود به مشتری ساده عمل می‌کنند و از روش‌های فروشندگان قدیمی فاصله نگرفته‌اند. آنان در پی نو نوار کردن مغازه هایشان نیستند و برای چینش محصولاتشان از سینی های بزرگ روحی استفاده می‌کنند. خیلی از آن‌ها هنوزم که هنوز است محصولاتشان را با چرخ طوافی به نمایش می‌گذارند و برای فروش محصول و جذب مشتری با گویش گیلکی آواز می خوانند. تا جایی که ناگهان خود را ایستاده در گوشه‌ای می یابید و می‌بینید که به‌همراه چند تن دیگر دارید هم نوا با آواز دست می زنید.

 

بازار سنتی رشت

بعد وسوسه کننده بازار سنتی رشت
وقت آن است که از حیرت کردن دست بردارید و به فکر خرید باشید. شما همچنان که مدهوش بازار هستید، به بعد وسوسه کننده آن وارد می‌شوید. تمام مسیر ها را طی می‌کنید و چشمتان را از خوراکی خوشمزه‌ای به خوراکی دیگری می اندازید. دلتان آب می افتد و خود را بابت شکمو بودنتان سرزنش می‌کنید؛ اما بدانید شما مقصر نیستید. این خاصیت رشت است که شما را وادار به چنین واکنشی می‌کند. پس به‌جای این که با شکمتان مقابله کنید کمی پول خرج کنید و از این همه طعم بی‌نظیر بهره‌مند شوید. همچنین پیش از خرید هر محصولی اجازه دارید کیفیت و مزه آن را بررسی کنید؛ اما محصولی که می‌توانید با خیال راحت از خریدش مطمئن باشید زیتون های خوشمزه رشت است. فقط کافی است یک‌دانه از آن‌ها را در دهانتان بگذارید تا متوجه منظورم بشوید.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×