گیلان، زیباکنار
0133416

سوباتان گیلان بهشت ایران زمین

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1398-08-13

سوباتان گیلان بهشتی است که گویی خداوند آن را بر روی زمین قرار داده است. مراتع سرسبز و چشمه‌های پرآب که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. رودخانه‌های خروشان و چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز این منطقه دل هر آدمی را به وجد می‌آورد. منطقه مرتفع و سرسبزی را تصور کنید که گله های گاو و گوسفند و اسب در آن می چرند. دشتی پر از گل‌های شقایق که هنگام حرکت نسیم به رقص در می‌آیند.

تمام این خصوصیات عالی در کنار مردمانی خونگرم و غذاهای سنتی متنوع دل هر مسافری را پایبند سوباتان می‌کند. ییلاق سوباتان در استان زیبای گیلان و در ۲۰ کیلومتری غرب لیسار در نزدیکی تالش قرار گرفته است. در شمال این بهشت رودخانه لیسار واقع‌شده و از غرب به دریاچه نئور و ییلاقات اردبیل، جنوب سوباتان مناطق ییلاقی آسبومار جا خوش کرده‌اند و شرق آن، جنگل‌های تالش قرار دارند.

روستای سوباتان گیلان در 1900 کیلومتری از سطح دریا قرار گرفته است وآب‌وهوای بسیار خنکی در فصول گرم دارد. در فصل بهار دشت‌های این روستا مملو از گل‌های وحشی و شقایق‌های آزاد است که در نسیم باد به رقص در می‌آیند. در این منطقه هوا آنقدر پاک و تمیز است که در زمان اقامت در این منطقه شش های پاک و اکسیژن عالی دریافت خواهید کرد.

 

سوباتان

 

این منطقه زمستان‌های بیسار سردی دارد و بارش برف به حی است که در فصل زمستان این روستا خالی از سکنه می‌شود. اما در فصل بهار خانه‌ها پر از رنگ و بوی زندگی می‌شود و حس زندگی در تک تک کلبه‌ها جریان پیدا می‌کند. اگر دنبال یک محیط خنک در فصل تابستان می‌گردید به شما توصیه می کنم به سوباتان حتماً سفر کنید این روستا به‌دلیل قرار‌گیری در ارتفاع و داشتن بادهای شمالی دارای هوای خنک و معتدل در فصل تابستان است.

مناظر زیبای سوباتان گیلان

مناظر زیبایی که در این منطقه مشاهده می‌کنید شاید در هیچ‌کجای ایران قابل رویت نباشد. یکی از زیباترین چیزها در این سوباتان وجود کلبه‌های چوبی زیبا است که در دشت پراکنده شده‌اند و برای مسافران جای دنج و مفرحی.در گوشه و کنار دشت‌های این منطقه، گله هایی از اسب‌های وحشی مشاهده می‌شوند که مشغول چرا هستند و مناظر زیبایی را برای علاقه‌مندان به عکاسی از طبیعت ایجاد می‌کنند.

مدارک زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند سوباتان از گذشته‌هایی دور محلی برای تجمع انسان‌ها بوده است. گردنبندهایی از جنس طلا، نقره و مفرغ، انگشتر، ظروف سفالی و مهم‌تر از همه کوزه برنزی کشف شدهای که ساخت آن را به‌دوره هخامنشیان نسبت داده‌اند، قدمت بالای این منطقه از گیلان را بازگو می‌کنند.

اطراف سوباتان، آثار طبیعی و تاریخی چشم‌نواز وجود دارد. آبشاری به‌نام ورزان در حدود ۴ کیلومتری این روستا و در ارتفاع ۱۹۴۵ متری از سطح دریا قرار گرفته است. پیاده‌روی از روستا تا این آبشار از مسیرهای جالب طبیعت‌گردی در این منطقه است. آب این آبشار از چشمه‌های اطراف تامین می‌شود و در نهایت به رودخانه لیسار می ریزد. در مناطق اطراف این آبشار دشت وسیعی وجود دارد که محل برگزاری بازی‌های محلی و مسابقات بومی است. بازی‌هایی همچون طناب کشی و اسب‌سواری که توسط بومیان این منطقه انجام می‌شود.

 

سوباتان

 

پارک جنگلی آلچالیق از تفرجگاه‌های سوباتان است که طبیعت گردان زیادی را به‌سمت خود جلب می‌کند. درختان وحشی گلابی، سیب، گوجه و ازگیل در این جنگل‌ها به وفور یافت می‌شود و عصرها مردم محلی برای جمع‌آوری قارچ خوراکی به این منطقه سرازیر می‌شوند.

غذای معروف این منطقه

بازار سوباتان بسیار زیبا است و همه‌چیز در ان پیدا می‌شود از لوازم منزل تا مواد خوراکی. یکی از غذاهای خوشمزه این منطقه که بوی آن در بازارش هم می پیچد، کباب بره است. کباب از معروف‌ترین غذاهای این سوباتان به‌حساب می‌آید.

در کل اگر قصد سفر به ییلاق سوباتان را دارید، زیاد نگران امکانات آن نباشید. در اینجا آب آشامیدنی وجود دارد، سوپرمارکت و رستوران‌های محلی هستند، برق از طریق موتور برق تامین می‌شود، آنتن‌دهی موبایل ضعیف است و در مکان‌های مرتفع امکان برقراری تماس وجود دارد، و مسافرخانه‌هایی برای اقامتو کلبه‌هایی برای اجاره کردن در جای جای آن یافت می‌شوند.

 

سوباتان

 

سوغات سوباتان

سوغات معروف این روستا، پنیر معروف آن، کره و ماست محلی آن است. در خیاطی های این روستا هم می‌توانید لباس‌های محلی پشمی و گرم را تهیه کنید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×