گیلان، زیباکنار
0133416

استفاده از گیاهان برای تزیین ویلا

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1400-02-09
استفاده از گیاهان برای تزئین ویلا

فضاسازی محوطه ویلا  و استفاده از گیاهان برای تزیین ویلا یکی از مواردی است که می‌تواند چشم‌اندازی زیبا و دلنشین برای ویلای شما ایجاد کند. این موضوع نه‌تنها باعث جذابیت‌های بصری ویلا می‌شود بلکه بر ارزش آن نیز خواهد افزود. بنابراین بسیار مهم است که نوع گیاهان انتخابی شما متناسب و سازگار با حال و هوای منطقه‌ای باشد که در آن سکونت دارید چرا که ماندگاری آن‌ها بیشتر خواهد بود. برخی از مناطق شمالی با بارش‌های مکرر و پیوسته باران همراه هستند و در فصول سرد همچون زمستان، برف‌هایی سنگین در آن نواحی می‌نشیند. بنابراین گیاهانی که برای تزئین ویلا انتخاب می‌کنید باید علاوه بر جنبه‌های زیبایی شناسی، دارای مقاومت و سازگاری بالا با آب‌وهوای یک منطقه باشند.

محوطه‌سازی فضای سبز ویلا توسط افراد متخصص

بسیار مهم است که محوطه‌سازی ویلای خود را به افراد کار بلد و حرفه‌ای بسپارید که تمامی جوانب از جمله اصول زیبایی شناسی، سازگاری با شرایط آب‌وهوایی و چیدمان گیاهان و استفاده از گیاهان برای تزئین ویلا  را به‌خوبی می‌دانند. چرا که افراد نابلد ممکن است محوطه‌ای با فضای سبز تحویل شما دهند که در وهله اول زیبا به‌نظر می‌رسد اما بعد از گذشت چند ماه یا چند سال، متوجه چیدمان اشتباه درختان و گیاهان خواهید شد و کاری از شما ساخته نیست. مگر اینکه هزینه‌های اضافی پرداخت کنید و مجبور به دوباره کاری شوید. بنابراین انتخاب نوع گیاهان و چیدمان آن‌ها در باغچه‌ها توسط افراد حرفه‌ای بسیار تا بسیار مهم است.

کاشت گیاهانی با عمر طولانی

بهترین راه برای داشتن محوطه‌ای سرسبز و زیبا در ویلای شخصی استفاده از گیاهان چند ساله است که به‌طور پی در پی رشد می‌کنند با گل دهی و میوه دهی همراه هستند. گیاهان یک ساله را نمی‌توان گیاهان تزئینی خوبی برای ویلا دانست چرا که طول عمر آن‌ها کم بوده و به‌طور دائم باید برای ایجاد فضای سبز در ویلا هزینه کنید. استفاده از گیاهان چند ساله باعث می‌شود علاوه بر زیبا نمودن باغچه‌های ویلا، می‌توانید برای طولانی مدت از آن‌ها لذت ببرید.

یکی از مواردی که در استفاده از گیاهان مناسب برای ویلا وجود دارد، رفتن سراغ گیاهانی است که به مراقبت های پی در پی و دائم احتیاج نداشته‌باشند. چرا که ممکن است شما برای چند هفته یا چند ماه در ویلای خود حضور نداشته‌باشید و در این مدت هم خبری از بارش باران نباشد، بنابراین گیاهان بایستی برای مدتی طولانی‌تر دروام آورند. گیاهانی که به مراقبت روزانه احتیاج دارند، شاید انتخاب مناسبی برای ویلا نباشند.

کاشت درختان میوه در ویلا

شما می‌توانید در ویلای شخصی خود اقدام به کاشت درخت و درختچه‌هایی نمایید که محصولات شان قابل استفاده است. در این صورت به یک تیر دو نشان خواهید زد؛ در واقع هم به سرسبز شدن ویلا کمک خواهید کرد و هم از محصولات باغچه‌های کوچک تان می‌توانید استفاده کنید. درختانی که برای محیط شمال مناسب به‌نظر می‌رسند عبارتند از درختان مرکبات، درخت سیب، درخت زیتون، درخت انگور و درخت میوه هایی چون شلیل، هلو، آلو و زردآلود. این درختان برای آب‌وهوای شمال عالی هستند.

صحبت از درخت انگور شد باید گفت که شاخ و برگ‌های درخت انگور می‌تواند جنبه تزئینی بسیار زیبایی به دیوار‌های ویلا ببخشد چرا که شاخه‌های درخت تاک سرعت رشد بالایی دارند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را دور فنس ها، روی دیوار و لبه دیوار‌ها قرارداد تا مسیر رویش خود را پیدا کند. پیچش شاخ و برگ‌های درخت تاک می‌تواند نمای بسیار زیبایی به محوطه ویلای شما ببخشد.

اهمیت کاشت گیاهان بومی در ویلا

بسیار مهم است که از گیاهانی بومی برای تزئین ویلا استفاده کنید. گیاهان بومی به‌دلیل سازگاری با شرایط آب‌وهوایی شمال دچار آفات، قارچ، بیماری و رشد علف‌های هرز نخواهند شد بنابراین نیازی به سموم دفع آفات هم نخواهد بود. گیاهان بومی به آب کمتری احتیاج دارند و سیستم ریشهای عمیق بسیاری از گیاهان بومی، ظرفیت خاک را برای ذخیره آب افزایش می‌دهد.

کاشت درختان سایه انداز در محوطه ویلا

استفاده از درختان سایه انداز می‌تواند انتخابی عالی برای محوطه ویلا باشد چرا که می‌توان در زیر سایه آن به استراحت در روزهای بلند تابستان پرداخت و علاوه بر این شاخ و برگ‌های انبوه و رقصان آن می‌تواند جلوه‌ای زیبا برای محوطه ویلا ایجاد کند. تعدادی از این گیاهان و درختان عبارتند از درخت توت، نارون، بید مجنون و چنار که برای آب‌وهوای شمالی نیز بسیار مناسب هستند و رشد سریع و خوبی دارند.

در انتخاب گیاهانی که برای تزئین ویلا مد نظر دارید بایستی نکته‌ای مهم را در نظر بگیرید و آن هم رشد گیاه در چند سال آتی است. ممکن است شما اقدام به کاشت یک درخت یا تعدادی از گیاهان در بخشی از محوطه ویلا نمایید که بعدها با رشد خود می‌تواند در بخش‌های از نمای ویلا و یا سنگفرش آن آسیب ایجاد کند. به‌عنوان مثال ریشه برخی از درختان به‌قدری قدرتمند است که ممکن است باعث از جا کنده شدن سنگفرش ویلا شود و یا رشد قدی آن و ایجاد درگیری با بخشی از نما یا سایه‌بان موجب شود تا مجبور به قطع درخت شوید. بنابراین گیاهانی را انتخاب کنید که برای ویلای شخثی مناسب هستند.

کاشت درختان جاذب پرندگان

اگر به پرندگان و صدای طنین‌انداز آواز آن‌ها علاقه دارید می‌توانید گیاهانی در محوطه ویلا بکارید که جاذب پرندگان این موجودان دوست دشتنی هستند، با کاشت درختانی چون یاس، زیتون، انگور، زغال اخته و پیروکانتا می‌توانید این موجودات دوست‌داشتنی را به ویلای خود بکشانید و از صدای دلنشین آن‌ها لذت ببرید. به‌ویژه در فصل بهار و تابستان که پرندگان به‌دنبال سایبانی برای نشستن و آواز خواندن هستند.

کاشت گیاهان معطر در محوطه ویلا

اگر از جمله افرادی هستید که علاوه بر ظاهر زیبا و سرسبز ویلا به عطر دل‌انگیز و بوی خوش گیاهان اهمیت می‌دهید و می‌خواهید تا شامه خود را از بوی گل‌های تازه پر کنید، پیشنهاد می‌شود که در محوطه ویلا گیاهانی عطرآگین بکارید تا از بوی آن‌ها سرمست شوید. گیاهان خوش عطر و بو حتی کوچکترین باغ‌ها و ویلاهای شمال را به فضایی دل‌انگیز تبدیل می‌کنند که با وزش هر نسیم و باد بوی خوش گل‌ها در آن بلند می‌شود. بنابراین اگر ویلایی کوچک دارید می‌توانید به‌جای کاشت درختان، از گل‌های عطرآگین و تزئینی برای زیبا سازی محوطه ویلا استفاده کنید.

گیاه شب بو یکی از خوش عطر ترین گیاهانی است که در شمال کشور به‌خوبی رشد و نمو پیدا می‌کند و عطر دل‌انگیز آن با آغاز شب و در ساعاتی که تمایل به استراحت دارید در فضا پراکنده می‌شود. بنابراین می‌تواند انتخابی بسیار عالی برای زیباسازی محوطه و پخش بوی خوش باشد.

همچنین گیاه اسطوخودوس نیز می‌تواند انتخابی مناسب برای ویلاهایی با محوطه کوچک باشد چرا که دارای ظاهری زیبا و بویی معطر است. شما می‌توانید دورتادور گیاه را با سنگریزه هایی بپوشانید تا بوی خود گیاه در فضا ماندگار شود.

کاشت سبزیجات در محوطه ویلا

کاش سبزیجات و گیاهان خوراکی نیز از جمله مواردی است که نه‌تنها باعث زیبا سازی و ایجاد محوطه‌ای سرسبز در ویلا می‌شود بلکه یک سرگرمی مفرح برای افرادی است که باه باغبانی و کاشت و رسیدگی به گیاهان علاقه دارند. شما می‌توانید با بخش بندی کردن باغچه‌های ویلا، در هر بخش یک نوع سبزیجات بکارید. این کار مزایای دیگری هم دارد و آن اهمیت به سلامتی خودتان است چرا که می‌توانید محصولاتی کاملاً سالم و طبیعی مصرف کنید.

کاشت گل‌های رونده

کاشت گل و گیاهانی که بتوان آن‌ها را به‌سمت آلاچیق و فنس هدایت کرد و ظاهری زیبا در محوطه ویلا ایجاد نمود بسیار جذاب است. به‌عنوان مثال گل یاس خوشهای و گل ویستریا گل‌هایی هستند که در برابر سرما مقاوم بوده و می‌توانید شاخه‌های آن‌ها را به‌سمت آلاچیق و یا گاردهای دور ویلا هدایت کنید. در این صورت نمایی زیبا از بیرون ویلا ایجاد خواهد شد.

نتیجه‌گیری

تمام گل ها، گیاهان و درختان دارای زیبایی خاصی هستند اما شرایط کاشت آن‌ها و نگهداری از این گیاهان جهت کاشت در محوطه ویلا بسیار مهم است. دانستن اینکه به چه میزان آفتاب یا سایه نیاز دارند، میزان رطوبت خاک چقدر باید باشد و مراقبت از آن‌ها چگونه است می‌تواند ظاهر ویلای شما را زیباتر سازد. بنابراین در مورد استفاده از گیاهان برای تزئین ویلا بایستی سراغ گیاهانی بروید که متناسب با شرایط آب‌وهوایی منطقه بوده و نحوه مراقبت از آن را به‌خوبی بدانید. عدم دارا بودن گل و گیاه در محوطه ویلا بسیار بهتر از داشتن گیاهانی پژمرده، گل‌هایی بی روح و درختانی خشک است. بنابراین رسیدگی به گیاهان را برای هرچه زیباتر شدن محوطه فراموش نکنید..

 

 

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×